Niedzielny Poranek

"Nie słuchamy dzieci, nie jesteśmy zainteresowani i nie wierzymy w ich możliwości"

  • Beata Jewiarz

  • 04.09.2016
  • 48 min

Krótki opis odcinka

- Nauczyciele mają tendencję do tego, żeby mówić za dzieci, interpretować świat tak, jak my go widzimy. To sytuacja, kiedy dorosły wie lepiej, co powinno powiedzieć dziecko i w jaki sposób coś wykonać - mówiła w "Niedzielnym poranku" prof. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego UW. Jak powiedziała, w klasach 1-3 dzieci przychodzą do szkoły z określonymi potrzebami poznawczymi. - Są zainteresowane światem, chcą się dowiadywać, ale mają również różne doświadczenia związane ze środowiskiem rodzinnym. Szkoła może być miejscem, które ujawni ten potencjał i będzie wspierała w rozwoju oraz kształtowała umiejętność uczenia się. Nie możemy wtłaczać dzieciom paczki wiadomości, tylko uczyć je krytycznego myślenia, twórczego podejścia do świata i współpracy. Dzisiaj szkoła tego nie robi - tłumaczyła Małgorzata Żytko. Zaznaczyła, że właśnie tutaj tworzą się pewne podstawy, które dotyczą dalszego funkcjonowania młodego człowieka. - Albo jest on zmotywowany do życia, które jest ciekawe, albo zostaje wtłoczony w pewien schemat, w którym zdobywa coraz większe przekonanie, iż nikt się nim nie interesuje - podkreśliła. Klosz nadopiekuńczości Ekspertka wspomniała, że nauczyciele mają tendencję do tego, żeby mówić za dzieci, interpretować świat tak, jak my go widzimy. - To sytuacja, kiedy dorosły wie lepiej, co powinno powiedzieć dziecko i w jaki sposób coś wykonać. Przyczyna jest w relacjach dorosły-dziecko. Mamy przekonanie, że musimy roztaczać nad dziećmi klosz nadopiekuńczości. Nie wierzymy do końca, iż dziecko - bez wsparcia dorosłego - jest w stanie coś wymyślić. Robimy więc wszystko, żeby przypadkiem nie podejmowało jakichś działań, ponieważ może sobie nie dać rady - zwróciła uwagę Żytko. Zaznaczyła, że nie mamy w sobie ciekawości, która wiązałaby się z obserwacją procesu rozwojowego dzieci. - To jest przecież fascynujące. Już Korczak zwracał na to uwagę i współczesne badania również na to wskazują. Nie słuchamy dzieci, nie jesteśmy zainteresowani i nie wierzymy w ich możliwości. To także kwestia podejścia do kształcenia nauczycieli, kiedy byli oni mobilizowani, by bardzo dokładnie przygotowywać zajęcia. To sposób myślenia, który cały czas w nas tkwi. Konieczna jest głębsza refleksja. Ten XIX-wieczny model edukacji musi ulec weryfikacji - przekonywała. Zabawa w szkole Profesor wspomniała również o tym, jak istotna jest zabawa w procesie edukacji. - Ona pozwala poznawać świat i dzielić się doświadczeniami. Dzieci, które pochodzą z różnych środowisk, w naturalny sposób mogą wymieniać się doświadczeniami i uczyć się od siebie. Zabawa pozwala też rozwijać pewne intuicje, które wiążą się z różnymi obszarami wiedzy - powiedziała w "Niedzielnym poranku" Małgorzata Żytko.

Opis odcinka

- Nauczyciele mają tendencję do tego, żeby mówić za dzieci, interpretować świat tak, jak my go widzimy. To sytuacja, kiedy dorosły wie lepiej, co powinno powiedzieć dziecko i w jaki sposób coś wykonać - mówiła w "Niedzielnym poranku" prof. Małgorzata Żytko z Wydziału Pedagogicznego UW. Jak powiedziała, w klasach 1-3 dzieci przychodzą do szkoły z określonymi potrzebami poznawczymi. - Są zainteresowane światem, chcą się dowiadywać, ale mają również różne doświadczenia związane ze środowiskiem rodzinnym. Szkoła może być miejscem, które ujawni ten potencjał i będzie wspierała w rozwoju oraz kształtowała umiejętność uczenia się. Nie możemy wtłaczać dzieciom paczki wiadomości, tylko uczyć je krytycznego myślenia, twórczego podejścia do świata i współpracy. Dzisiaj szkoła tego nie robi - tłumaczyła Małgorzata Żytko. Zaznaczyła, że właśnie tutaj tworzą się pewne podstawy, które dotyczą dalszego funkcjonowania młodego człowieka. - Albo jest on zmotywowany do życia, które jest ciekawe, albo zostaje wtłoczony w pewien schemat, w którym zdobywa coraz większe przekonanie, iż nikt się nim nie interesuje - podkreśliła. Klosz nadopiekuńczości Ekspertka wspomniała, że nauczyciele mają tendencję do tego, żeby mówić za dzieci, interpretować świat tak, jak my go widzimy. - To sytuacja, kiedy dorosły wie lepiej, co powinno powiedzieć dziecko i w jaki sposób coś wykonać. Przyczyna jest w relacjach dorosły-dziecko. Mamy przekonanie, że musimy roztaczać nad dziećmi klosz nadopiekuńczości. Nie wierzymy do końca, iż dziecko - bez wsparcia dorosłego - jest w stanie coś wymyślić. Robimy więc wszystko, żeby przypadkiem nie podejmowało jakichś działań, ponieważ może sobie nie dać rady - zwróciła uwagę Żytko. Zaznaczyła, że nie mamy w sobie ciekawości, która wiązałaby się z obserwacją procesu rozwojowego dzieci. - To jest przecież fascynujące. Już Korczak zwracał na to uwagę i współczesne badania również na to wskazują. Nie słuchamy dzieci, nie jesteśmy zainteresowani i nie wierzymy w ich możliwości. To także kwestia podejścia do kształcenia nauczycieli, kiedy byli oni mobilizowani, by bardzo dokładnie przygotowywać zajęcia. To sposób myślenia, który cały czas w nas tkwi. Konieczna jest głębsza refleksja. Ten XIX-wieczny model edukacji musi ulec weryfikacji - przekonywała. Zabawa w szkole Profesor wspomniała również o tym, jak istotna jest zabawa w procesie edukacji. - Ona pozwala poznawać świat i dzielić się doświadczeniami. Dzieci, które pochodzą z różnych środowisk, w naturalny sposób mogą wymieniać się doświadczeniami i uczyć się od siebie. Zabawa pozwala też rozwijać pewne intuicje, które wiążą się z różnymi obszarami wiedzy - powiedziała w "Niedzielnym poranku" Małgorzata Żytko.

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Niedzielny Poranek

Edukacja młodych, sprawy społeczne, dobra literatura dla młodego czytelnika, wychowanie - to główne tematy Niedzielnego Poranka. Pomiędzy - podsumowanie tygodnia z najważniejszymi wydarzeniami z obszaru społecznego, spraw, które dotykają większości z Nas. Tematy bieżące, związane m.in z wychowaniem młodego pokolenia, edukacją przyrodniczą, zdrowiem.

Odcinki podcastu (2230)

  • Jak dbać o zdrowe ciało

    • 05.01.2025

    • 16 min 52 s

  • Jarosław Mikołajewski

    • 05.01.2025

    • 28 min 54 s

  • Znaczenie wolontariatu społecznego

    • 05.01.2025

    • 21 min 53 s

  • Czy miasta stają się bardziej dostępne architektonicznie?

    • 29.12.2024

    • 25 min 35 s

  • Fundacja A.R.T - podsumowanie 2024 roku i plany na przyszłość

    • 29.12.2024

    • 17 min 34 s

  • Jakie są plany dalszej działalności Stacji Praga?

    • 29.12.2024

    • 22 min 23 s

  • AUDYCJA SPECJALNA | Zimowa podróż na Arktykę i Antarktydę śladami wielkich odkrywców i dzikich zwierząt

    • 28.12.2024

    • 50 min 30 s

  • AUDYCJA SPECJALNA | Święta po rumuńsku

    • 26.12.2024

    • 21 min 46 s

  • AUDYCJA SPECJALNA | Grudniowy Nowy York

    • 26.12.2024

    • 26 min 46 s

  • Płyta pt. „W malowanych sankach” i działalność ogniska muzyki tradycyjnej dla dorosłych i dla dzieci „Wesołe mazurki z Pragi”

    • 22.12.2024

    • 16 min 57 s

1
2
3
...
221
222
223