Mnie się to podoba

Mnie się to podoba: jak się tworzy choreografię?

  • Beata Jewiarz

  • 09.04.2016
  • 41 min 04 s

Krótki opis odcinka

- Choreografia nie jest zbitką i sekwencją znanych tancerzowi ruchów. Coraz więcej technik miesza się ze sobą. Bardzo klasyczni choreografowie wykorzystują różne techniki tańca. Z ruchem jest jak z tekstem, który można przeczytać na wiele sposobów - mówił w "Mnie się to podoba" Robert Bondara – tancerz i choreograf z Polskiego Baletu Narodowego. Jak wyjaśnił gość RDC, pojęcie tańca jest obszerne i zawiera wiele technik. - Balet również jest dość obszernym pojęciem. Mieści się w nim balet klasyczny, np. „Jezioro łabędzie”, ale też wiele współczesnych technik. Niestety wiąże się z nim wiele stereotypów, które ciężko byłoby obalić podczas tej audycji - mówił. Dodał, że opracowanie choreografii spektaklu to złożony proces, który składa się z wielu elementów. - Nie wiem nawet od czego się to wszystko zaczyna. Pomysłem na choreografię mogą być przeróżne rzeczy: psychologia, literatura, otaczające społeczeństwo, książki, znane historie, muzyka czy spotkanie choreografa i tancerzy. Są pewne podobieństwa, ale każdy z choreografów ma własny sposób budowania spektaklu - tłumaczył Robert Bondara. Wspomniał, że w jego przypadku zaczyna się od spisania pomysłów i idei. - Każdy spektakl jest o czymś. Między tańczącymi rodzą się relacje stanowiące pewien zaczątek idei, który może być sposobem na spisanie pomysłu choreografii. Jeśli spektakl posiada fabułę spisuje się scenopis. Sama choreografia nie dotyczy wyłącznie ruchu, ale też inscenizacji i dramaturgii. Samo tworzenie ruchu jest jak tworzenie tekstu dla aktora. Aktor uczy się tekstu wcześniej i przychodzi na próby, tancerz choreografii uczy się na próbach - powiedział. Nadać ruchowi znaczenie Bondara zwrócił uwagę, że choreografia nie jest zbitką i sekwencją znanych tancerzowi ruchów. - Coraz więcej technik miesza się ze sobą. Bardzo klasyczni choreografowie wykorzystują różne techniki tańca. Z ruchem jest jak z tekstem, który można przeczytać na wiele sposobów. W tańcu poza nauczeniem się kolejnych kroków, przed tancerzem stoi zadanie nadania im znaczenia - podkreślił. Zaznaczył również, iż taniec jest niewerbalny, niemożliwy do ujęcia słowami. - Można wspierać się zwykłą kartką papieru, ale tworzy się pewne mechanizmy, które pomagają w tworzeniu ruchu. Zadaniem choreografa jest zadawanie tancerzom zadań, by wyobrazili sobie, jaka część ciała generuje dany impuls. Ograniczeniem jest wyłącznie wyobraźnia choreografa, który buduje relacje pomiędzy tancerzami - mówił. "Nie da się przewidzieć wszystkiego" Gość RDC wspomniał, że stworzenie spektaklu może trwać około miesiąca. - Jako choreograf notuję pewne pomysły. Nie da się przewidzieć wszystkiego, ponieważ ruch powstaje dopiero po interakcji z tancerzem. Zdarza się, że tancerze robią notatki z prób, aktualnie możemy wykorzystywać też video. Często na próbach powtarza się elementy ruchu, by je zapamiętać. Wytworzono również systemy notacji, które pozwalają na zapisywanie ruchu. Tak jak aktor, tancerz wypowiada swoją linijkę tekstu, dlatego nie ma dwóch takich samych spektakli - powiedział choreograf. Tancerz dodał, że stereotypy na temat baletu są przyczyną tego, że nie chadzamy masowo na tego typu spektakle. - Zdaję sobie sprawę z tego, że nie każdy może być zwolennikiem estetyki, którą oferuje balet klasyczny. Jednak balet oferuje widowiska o odmiennej estetyce, różniące się od siebie. Część z nich na pewno trafi celnie w gusta różnych widzów. Spektakle baletowe mają tę zaletę, że są rozumiane w każdym języku, w różnych kręgach kulturowych. Dają również dużą swobodę interpretacyjną. Można analizować spektakl na wielu płaszczyznach i każdy może znaleźć w nim coś dla siebie. To zaleta tej sztuki - podkreślił w "Mnie się to podoba" Robert Bondara.

Opis odcinka

- Choreografia nie jest zbitką i sekwencją znanych tancerzowi ruchów. Coraz więcej technik miesza się ze sobą. Bardzo klasyczni choreografowie wykorzystują różne techniki tańca. Z ruchem jest jak z tekstem, który można przeczytać na wiele sposobów - mówił w "Mnie się to podoba" Robert Bondara – tancerz i choreograf z Polskiego Baletu Narodowego. Jak wyjaśnił gość RDC, pojęcie tańca jest obszerne i zawiera wiele technik. - Balet również jest dość obszernym pojęciem. Mieści się w nim balet klasyczny, np. „Jezioro łabędzie”, ale też wiele współczesnych technik. Niestety wiąże się z nim wiele stereotypów, które ciężko byłoby obalić podczas tej audycji - mówił. Dodał, że opracowanie choreografii spektaklu to złożony proces, który składa się z wielu elementów. - Nie wiem nawet od czego się to wszystko zaczyna. Pomysłem na choreografię mogą być przeróżne rzeczy: psychologia, literatura, otaczające społeczeństwo, książki, znane historie, muzyka czy spotkanie choreografa i tancerzy. Są pewne podobieństwa, ale każdy z choreografów ma własny sposób budowania spektaklu - tłumaczył Robert Bondara. Wspomniał, że w jego przypadku zaczyna się od spisania pomysłów i idei. - Każdy spektakl jest o czymś. Między tańczącymi rodzą się relacje stanowiące pewien zaczątek idei, który może być sposobem na spisanie pomysłu choreografii. Jeśli spektakl posiada fabułę spisuje się scenopis. Sama choreografia nie dotyczy wyłącznie ruchu, ale też inscenizacji i dramaturgii. Samo tworzenie ruchu jest jak tworzenie tekstu dla aktora. Aktor uczy się tekstu wcześniej i przychodzi na próby, tancerz choreografii uczy się na próbach - powiedział. Nadać ruchowi znaczenie Bondara zwrócił uwagę, że choreografia nie jest zbitką i sekwencją znanych tancerzowi ruchów. - Coraz więcej technik miesza się ze sobą. Bardzo klasyczni choreografowie wykorzystują różne techniki tańca. Z ruchem jest jak z tekstem, który można przeczytać na wiele sposobów. W tańcu poza nauczeniem się kolejnych kroków, przed tancerzem stoi zadanie nadania im znaczenia - podkreślił. Zaznaczył również, iż taniec jest niewerbalny, niemożliwy do ujęcia słowami. - Można wspierać się zwykłą kartką papieru, ale tworzy się pewne mechanizmy, które pomagają w tworzeniu ruchu. Zadaniem choreografa jest zadawanie tancerzom zadań, by wyobrazili sobie, jaka część ciała generuje dany impuls. Ograniczeniem jest wyłącznie wyobraźnia choreografa, który buduje relacje pomiędzy tancerzami - mówił. "Nie da się przewidzieć wszystkiego" Gość RDC wspomniał, że stworzenie spektaklu może trwać około miesiąca. - Jako choreograf notuję pewne pomysły. Nie da się przewidzieć wszystkiego, ponieważ ruch powstaje dopiero po interakcji z tancerzem. Zdarza się, że tancerze robią notatki z prób, aktualnie możemy wykorzystywać też video. Często na próbach powtarza się elementy ruchu, by je zapamiętać. Wytworzono również systemy notacji, które pozwalają na zapisywanie ruchu. Tak jak aktor, tancerz wypowiada swoją linijkę tekstu, dlatego nie ma dwóch takich samych spektakli - powiedział choreograf. Tancerz dodał, że stereotypy na temat baletu są przyczyną tego, że nie chadzamy masowo na tego typu spektakle. - Zdaję sobie sprawę z tego, że nie każdy może być zwolennikiem estetyki, którą oferuje balet klasyczny. Jednak balet oferuje widowiska o odmiennej estetyce, różniące się od siebie. Część z nich na pewno trafi celnie w gusta różnych widzów. Spektakle baletowe mają tę zaletę, że są rozumiane w każdym języku, w różnych kręgach kulturowych. Dają również dużą swobodę interpretacyjną. Można analizować spektakl na wielu płaszczyznach i każdy może znaleźć w nim coś dla siebie. To zaleta tej sztuki - podkreślił w "Mnie się to podoba" Robert Bondara.

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Mnie się to podoba

Projektowanie życia w teatrze, tańcu, literaturze. Jednym słowem kultura wokół Nas – o tym Beata Jewiarz rozmawia w swoim autorskim programie „Mnie się to podoba”. W programie nieoczywiste debiuty, poszukujące kariery oraz intensywne sukcesy. A także: sztuka alternatywna, design, performance, taniec, książki artystyczne, fotografia, kultura Japonii i komiksy.

Odcinki podcastu (2057)

  • FRINGE Warszawa

    • 20.09.2024

    • 08 min 16 s

  • Poezja i pokój – czy poezja niesie nadzieje w czasach kryzysów

    • 20.09.2024

    • 17 min 48 s

  • Premiera „Balladyny” i nowy sezon w Teatrze Rampa

    • 20.09.2024

    • 12 min 39 s

  • AI w projektowaniu graficznym – wyzwanie dla środowisk twórczych

    • 20.09.2024

    • 15 min 12 s

  • Nowy sezon w warszawskich teatrach i instytucjach kultury

    • 13.09.2024

    • 20 min 27 s

  • 130 rocznica urodzin Juliana Tuwima

    • 13.09.2024

    • 24 min 02 s

  • O spektaklu "Monolog wewnętrzny" w Komunie Warszawa

    • 13.09.2024

    • 19 min 28 s

  • „Mnie się to podoba” prosto z Teatru Syrena | Jacek Mikołajczyk

    • 06.09.2024

    • 17 min 57 s

  • „Mnie się to podoba” prosto z Teatru Syrena | Marta Burdynowicz, Karol Ledwosiński, Jędrzej Czerwonogrodzki

    • 06.09.2024

    • 21 min 37 s

  • „Mnie się to podoba” prosto z Teatru Syrena | Katarzyna Talacha

    • 06.09.2024

    • 16 min 20 s

1
2
3
...
204
205
206