Pierwszy odcinek audycji „Klasyka czy powaga” odpowiada na pytanie, co ma wspólnego Bach z synagogą, co to jest Tiktin i dlaczego pianiści komponowali na skrzypce. W studio gościem Anny S. Dębowskiej była skrzypaczka Maria Sławek. Zabrzmi muzyka Johanna Sebastiana Bacha, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Weinberga.
"Klasyka czy powaga" to autorski program, zawsze z gościem, rozpięty między muzyką klasyczną i muzyką poważną – wydaje się, że oba terminy oznaczają to samo, ale pierwszy wydaje się pojemniejszy i bardziej elastyczny. Najważniejsze, żeby to była dobra muzyka. I takiej będziemy z Państwem słuchać.
Prowadzi: Anna S. Dębowska
Odcinki podcastu (8)
Szymon Mechliński
Gościem audycji "Klasyka czy powaga" był Szymon Mechliński, wschodząca gwiazda wśród barytonów, zarazem odkrywca wielu zapomnianych dzieł operowych polskich kompozytorów z przełomu wieku XIX i XX. Opowiedział o nadchodzących debiutach w Madrycie i Toronto i o tym, jak wypracował sobie we Włoszech doskonałą dykcję. Słuchamy w jego wykonaniu muzyki Zygmunta Noskowskiego, Ludomira Różyckiego, Henryka Skirmuntta i Giuseppe Verdiego.
Czy introwertyk to dobry materiał na solistę? Co koncertujący skrzypek zawdzięcza latom praktyki w muzyce kameralnej? Co daje muzykom partnerstwo, dialog, zespołowość? Czy ojciec skrzypek to dla syna skrzypka mistrz, rywal czy partner? Gościem audycji „Klasyka czy powaga” był wybitny skrzypek Jakub Jakowicz, słuchamy fragmentów jego nagrań muzyki Szymanowskiego, Schuberta i Bartoka.
W pewnym paryskim antykwariacie płytowym odnalazłam taką oto perełkę - płytę z muzyką Schoenberga i Schuberta w wykonaniu zapomnianego, a znakomitego kwartetu smyczkowego The Hollywood String Quartet. Nagrania pochodzą z początku lat 50., sprzed epoki stereo, ale zespół brzmi jak dzwon i barwny wielogłos. Rewelacja!
Gościem audycji jest wybitny polski skrzypek Bartłomiej Nizioł. Słuchamy jego interpretacji muzyki polskiej (Szymanowski, Stojowski, Karłowicz), rozmawiamy o przyszłości Konkursu im. Wieniawskiego w Poznaniu i planach fonograficznych artysty, m. in. nagraniu koncertów Feliksa Janowicza i debiucie Nizioła na skrzypcach historycznych z jelitowym naciągiem strun.
W muzykach legendarnego Guarneri Quartet pianista Artur Rubinstein odnalazł godnych siebie partnerów w kameralistyce i rewelacyjnych interpretacjach kwintetów fortepianowych Brahmsa i Schumanna. Słuchamy archiwalnego nagrania z roku 1966 dla wytwórni RCA Red Seal.
"Dlaczego ta kubańska piosenka brzmi jak kujawiak? A czemu to argentyńskie tango przypomina Chopina?" O tym opowiada Marcin Masecki, a posłuchamy fragmentów jego nowej płyty "Boleros y mas".
Co się dzieje, gdy wykonawca staje się kompozytorem? Gdy muzyk klasyczny fascynuje się ikoną rocka, jaką była Kora? Jak smakuje odpowiedzialność, którą biorą na siebie artyści, gdy wybitny kompozytor napisze nowy utwór z myślą o nich? To wszystko w rozmowie z Michałem Pepolem, wiolonczelistą Royal String Quartet. Zaprasza Anna S. Dębowska
Pierwszy odcinek audycji „Klasyka czy powaga” odpowiada na pytanie, co ma wspólnego Bach z synagogą, co to jest Tiktin i dlaczego pianiści komponowali na skrzypce. W studio gościem Anny S. Dębowskiej była skrzypaczka Maria Sławek. Zabrzmi muzyka Johanna Sebastiana Bacha, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Weinberga.