Warszawa. E-kontrole opłat za parkowanie weszły w życie

  • 07.01.2020 07:38

  • Aktualizacja: 14:06 30.08.2022

Od wtorku e-kontrole parkowania na stołecznych ulicach. Kamery na dwóch specjalnych elektrycznych samochodach będą sczytywać tablice rejestracyjne. Dotychczas robiło to 50 kontrolerów. W ciągu 10 minut tą metodą sprawdzić można ćwierć tysiąca samochodów. Dla porównania, kontroler potrzebuje średnio godziny na sprawdzenie takiej liczby pojazdów.
Piesi kontrolerzy jednak nadal będą sprawdzać, czy kierowcy uiścili opłatę parkingową - będą pracować tam, gdzie trudno wjechać autem. Dotychczasowa wysokość mandatu to 50 złotych - teraz wzrośnie do 250 zł.

Wyższa skuteczność

Jak przekonują drogowcy, podstawowym celem e-kontroli jest zwiększenie efektywności działań kontrolnych w strefie płatnego parkowania. – Dziś opłaty wnoszone przez kierowców sprawdza blisko 50 kontrolerów, dlatego też wiele osób ryzykuje, nie płacąc za parkowanie i licząc, że patrol pojawi się gdzie indziej – podała rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie Karolina Gałecka. Według ZDM-u, dwa samochody wyposażone w system e-kontroli, który przyjechały do Warszawy w listopadzie ubiegłego roku, mogą osiągnąć skuteczność porównywalną z 10 patrolami pieszymi. – Dzięki temu liczba kierowców unikających opłaty i zajmujących miejsca postojowe w centrum powinna znacznie spaść – dodała Gałecka. Wskazała też, że wzrośnie rotacja miejsc, ponieważ celem opłaty parkingowej jest wymuszenie, aby postój auta był jak najkrótszy - wówczas znacznie łatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe.

E-kontrole opłat za parkowanie nie będą przetwarzać danych osobowych. - Skan numeru rejestracyjnego posłuży jedynie do sprawdzenia, czy kierowca zapłacił za bilet - wyjaśnła Gałecka.

Zapytani przez RDC warszawiacy nie mają większych obaw.

Udogodnienie dla kierowców

Kolejną zaletą wprowadzenia e-kontroli ma być – według Zarządu Dróg Miejskich – usprawnienie obsługi mieszkańców. E-kontrola pozwoli na zrezygnowanie z wystawiania wkładanych pod wycieraczkę przedniej szyby kar za brak opłaty parkingowej, które nie zawsze są odczytywane przez kierowców. Wezwania do zapłaty mają być wysyłane jedynie do tych kierowców, którzy rzeczywiście nie zapłacili za postój, a nie do tych, którzy np. nie włożyli biletu za szybę lub nie umieścili tam informacji o opłacie mobilnej. – Dodatkowym benefitem e-kontroli, po zakończeniu fazy stabilizacji systemu, będzie możliwość rezygnacji z obowiązku wykładania biletu parkingowego w pojeździe, co znacznie ułatwi życie kierowcom – tłumaczyła Gałecka.

Według statystyk Zarządu Dróg Miejskich, dziennie w Warszawie ze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego korzysta ok. 140 tys. samochodów. – W 2018 roku wpływy z opłat za parkowanie wyniosły 100 mln zł. Pieniądze zebrane w strefie trafiają do miejskiej kasy, z której remontowana, modernizowana i budowana jest m.in. infrastruktura drogowa – dodała rzeczniczka stołecznych drogowców. Decyzję o wprowadzeniu e-kontroli podjęła Rada Warszawy. Zakup systemu dofinansowany został ze środków Unii Europejskiej.

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Cyryl Skiba/PG