Pożar autokaru i karambol w tunelu. Ćwiczenia przed otwarciem POW
15.12.2021 15:30
Aktualizacja: 22:31 15.08.2022
Do otwarcia tunelu cztery dni, ale w środku był już pierwszy pożar. To na szczęście tylko ćwiczenia przed uruchomieniem ostatniego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy. W obiekcie pod Ursynowem były w środę straż pożarna, pogotowie ratunkowe i policja, a także wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł, który przyglądał się ćwiczeniom służb.
12
RDC
- Scenariusz zakładał karambol kilku samochodów i pożar starego autokaru - mówi Małgorzata Tarnowska z warszawskiego oddziału GDDKiA. - Celem ćwiczenia jest m.in. doskonalenie procedur koordynacji współdziałania służb uczestniczących w działaniach ratowniczych, sprawdzenie systemu powiadamiania właściwych organów o zdarzeniu współdziałania zarządzającego tunelem ze środkami masowego przekazu w zakresie informowania o zdarzeniu - tłumaczy.
Dziś w tunelu w ciągu #S2#POW odbywają się ćwiczenia służb ratowniczych. Doskonalone są procedury współdziałania policji, straży pożarnej, pogotowia ratunkowego i GDDKiA. Sprawdzane są systemy bezpieczeństwa. pic.twitter.com/nNQYngNBvD
- Dzisiejsze ćwiczenia są rzeczywiście ostatnim akcentem przed podjęciem ostatecznych decyzji o dopuszczeniu tunelu do użytkowania. Ale bardzo mocno zwracam uwagę, że ci, którzy zarzucają, że to jest ślamazarność urzędników, że długo się zastanawiamy, nie mają racji. Rzeczywiście sprawdzamy wszystkie możliwe scenariusze - powiedział podczas ćwiczeń Konstanty Radziwiłł.
- Ćwiczyliśmy wypadek w postaci zapalenia się autobusu, wybiegania ludzi pod koła z ofiarami śmiertelnymi w efekcie karambolu samochodów, które najeżdżały na ten wypadek. Sprawdzamy, czy wszystkie procedury zadziałają. Po pierwsze te, które zabezpieczają innych użytkowników tunelu, czyli zatrzymanie ruchu. Również wszystkie tablice informujące na drodze S2 daleko poza tunelem, które informują, że tunel jest zamknięty. Przed tunelem zamknęły się rogatki, które uniemożliwiały wjazd następnych samochodów - tłumaczył Radziwiłł.
Nie będzie na skróty
To właśnie wojewoda będzie wydawał pozwolenie na użytkowanie obiektu, jeśli wcześniej trwające odbiory nadzoru budowlanego zakończą się sukcesem.
- Ja podejmuję ostateczną decyzję o dopuszczeniu do użytkowania i na pewno nie zrobię tego na skróty, tylko wtedy, kiedy będę miał poczucie, że faktycznie wszystko działa tak, jak należy. Będziemy analizować ze wszystkimi służbami. Jest do tego celu również powołany zespół tunelowy przy wojewodzie mazowieckim. W skład tego zespołu wchodzą przedstawiciele wszystkich służb, ale także urzędu m.st. Warszawy, który co prawda nie jest zaangażowany w ten tunel bezpośrednio, ale wiadomo, że wtedy, kiedy tunel się zamyka, to ruch kieruje się w inne rejony i w związku z tym współpracujemy również z miastem Warszawą - zaznaczył.
Radziwiłł przekazał również, że jeżeli rekomendacje będą pozytywne, to decyzja o dopuszczeniu tunelu do użytkowania będzie mogła być wydana "niedługo". - Myślę, że jest szansa zrobienia tego w najkrótszym czasie, jaki jest możliwy i mam nadzieję, że to się stanie w ciągu najbliższych kilku dni - dodał.
POW - najdłuższy tunel w Polsce
Obecny również na ćwiczeniach dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA Jarosław Wąsowski poinformował, że tunel na ursynowskim odcinku POW jest najdłuższym tunelem w Polsce. - W tej chwili długość tego tunelu to ponad 2300 metrów. Tunel jest dwunawowy. W każdej nawie są trzy pasy ruchu plus pas awaryjny w każdą stronę - podkreślił.
Jarosław Wąsowski zapewnił, że tunel wyposażony jest w szereg systemów bezpieczeństwa. - Między innymi monitoring wizyjny - ponad 160 kamer, system wentylacji, system przeciwpożarowy, system oddymiający, system zasilania awaryjnego. Wszystkie te systemy są monitorowane w Centrum Zarządzania Tunelu 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu - powiedział.
Ursynowski tunel jest częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek tej trasy między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała otwarcie tunelu na poniedziałek 20 grudnia.