Będzie Strefa Czystego Transportu w stolicy. Radni przegłosowali uchwałę

  • 07.12.2023 17:50

  • Aktualizacja: 11:05 08.12.2023

W przyszłym roku na wybranym obszarze Warszawy zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Za jej wprowadzeniem opowiedziało się 37 radnych. Przeciwni byli radni Prawa i Sprawiedliwości. Potwierdziły się ustalenia Radia dla Ciebie - uchwała została wprowadzona z poprawką, która zakłada zmniejszenie strefy do pierwszej propozycji ratusza z maja, czyli ograniczenie obszaru do fragmentów pięciu dzielnic. Zwolnieni z tych wymagań do 2028 roku będą wszyscy mieszkańcy Warszawy, którzy płacą w stolicy podatki.

 

Będzie Strefa Czystego Transportu w Warszawie – tak podczas czwartkowej sesji zadecydowała większość radnych – za było 37 radnych, przeciw 16, dwie osoby wstrzymały się od głosu.

Działania strefy będzie się ograniczać do pięciu dzielnic: Śródmieścia, Woli, Pragi Północ, Ochoty i Pragi-Południe.

Głosowanie poprzedził protest mieszkańców i długa dyskusja, w której wypowiadali się miejscy urzędnicy, radni, naukowcy i mieszkańcy.

Jak zauważył radny Koalicji Obywatelskiej Paweł Lech, wprowadzenie Strefy Czystego Transportu było nieuchronne.

– Dla zdrowia nie ma kompromisów. Twarde dane przedstawione przez specjalistów wyraźnie pokazują, że Strefa Czystego Transportu jest niezbędna i tylko dzięki temu możemy chronić zdrowie swoje i swoich dzieci – mówi.

Strefa ma zacząć obowiązywać od 1 lipca przyszłego roku. Poruszać się po niej będą mogły wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. W przypadku stolicy będzie to EURO 2 dla pojazdów benzynowych i EURO 4 dla aut z silnikiem diesla.

Mieszkańcy oburzeni

Zdaniem radnego Wiktora Klimiuka wprowadzenie strefy niewiele zmieni.

– Ta uchwała, którą proponuje dzisiaj Koalicja Obywatelska, tak naprawdę w sposób minimalny wpłynie na czystość powietrza, ale bardzo dotkliwie uderzy w mieszkańców Warszawy. I to przede wszystkim w mieszkańców najuboższych. Tych, których nie stać na nowe, droższe samochody, a alternatywnych rozwiązań tutaj brakuje – mówił.

 

Także protestujący zebrali się przed salą warszawską w Pałacu Kultury i Nauki, żeby wyrazić swój sprzeciw w związku z uchwałą o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w Warszawie.

Nie wszystkim protestującym udało się wejść do sali obrad.

Kto nie będzie mógł wjechać do Strefy Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu zakłada objęcie zakazem wjazdu dla pojazdów diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.

Osoby płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Czytaj też: Mieszkańcy Mokotowa oburzeni po konsultacjach ws. SPPN! „To mydlenie ludziom oczu”

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/PA

Kategorie: