Gorąca atmosfera na sesji Rady Warszawy. Mieszkańcy o SCT: to strefa czystego terroru

  • 07.12.2023 11:18

  • Aktualizacja: 11:31 07.12.2023

To strefa wykluczenia - stołeczni radni Prawa i Sprawiedliwości są przeciwko Strefie Czystego Transportu. Uchwała wprowadzająca strefę ma być głównym tematem dyskusji na trwającej sesji rady miasta. Duże emocje budzi to także u mieszkańców. To strefa czystego terroru - mówią.

W czwartek przed sesją Rady Warszawy odbyła się konferencja radnych PiS, którzy nie zgadzają się z projektem uchwały o wprowadzeniu strefy czystego transportu. Na sesji mają zaproponować swoje poprawki - m. in. zmniejszenie strefy do rejonu tzw. obwodnicy śródmiejskiej i dłuższej karencji dla starszych samochodów. Obecny projekt Strefy, zgłoszony przez stołeczny ratusz obejmie Śródmieście, Żoliborz, Pragę Północ, a także część Ochoty, Pragi Południe, Mokotowa i połowę Woli.

- To tak naprawdę strefa wykluczenia mieszkańców - mówiła liderka warszawskiego PiS-u Małgorzata Gosiewska. - Młodzi studenci, których nie stać w tej chwili na kredyt na zakup nowego auta, osoby niepełnosprawne, matki dowożące swoje dzieci do żłobków, przedszkoli, szkół. To są osoby, które - jeśli ta uchwała zostanie przyjęta - będą w naszym mieście po prostu wykluczone - wyjaśniała.

Mieszkańcy oburzeni

Zdaniem radnego Wiktora Klimiuka wprowadzenie strefy niewiele zmieni.

- Ta uchwała, którą proponuje dzisiaj Koalicja Obywatelska, tak naprawdę w sposób minimalny wpłynie na czystość powietrza, ale bardzo dotkliwie uderzy w mieszkańców Warszawy. I to przede wszystkim w mieszkańców najuboższych. Tych, których nie stać na nowe, droższe samochody, a alternatywnych rozwiązań tutaj brakuje - mówił.

 

Także protestujący zebrali się przed salą warszawską w Pałacu Kultury i Nauki, żeby wyrazić swój sprzeciw w związku z uchwałą o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w Warszawie.

Nie wszystkim protestującym udało się wejść do sali obrad.

Jeśli większość radnych będzie za wprowadzenie strefy, zacznie ona obowiązywać od 1 lipca przyszłego roku.

Kto nie będzie mógł wjechać do Strefy Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu zakłada objęcie zakazem wjazdu dla pojazdów diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Czytaj też: Nie będzie wieżowca obok zabytkowego cmentarza? Radni zablokowali inwestycję

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/PL

Kategorie: