Dziś głosowanie ws. SCT. Ratusz: liczymy na racjonalną decyzję radnych

  • 07.12.2023 06:42

  • Aktualizacja: 06:14 07.12.2023

Liczymy na to, że radni podejmą racjonalną decyzję - tak wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski komentuje głosowanie w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu. To ma odbyć się podczas dzisiejszej sesji Rady Warszawy. Jak dowiedziało się Radio dla Ciebie, w mającym większość klubie Koalicji Obywatelskiej, nie ma jednomyślności w sprawie wielkości strefy.

Dziś głosowanie w sprawie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie. W mającym większość klubie Koalicji Obywatelskiej nie ma jednomyślności w sprawie jej wielkości. Radni na dzisiejszej sesji mają zgłosić poprawkę, która zmniejszy jej obszar.

Obecny projekt Strefy, zgłoszony przez stołeczny ratusz obejmie Śródmieście, Żoliborz, Pragę Północ, a także część Ochoty, Pragi Południe, Mokotowa i połowę Woli. Ze względu na głosy sprzeciwu mieszkańców i brak jednomyślności wśród stołecznych radnych ten teren zostanie zmniejszony do propozycji z maja.

- Liczymy na to, że radni wysłuchają głosów nie tylko naszych, ale też ekspertów, których zaprosiliśmy tu na sesję i podejmą racjonalną decyzję. Jest mnóstwo mitów na temat SCT. Są to mity, które są często powtarzane ślepo, żeby uknuć tezę, która nie jest prawdziwa - mówi Michał Olszewski.

Poprawka ma ustalić kształt strefy na proponowaną w maju przez stołeczny ratusz. Zakładała ona objąć strefą obszar ścisłego centrum Warszawy.

Kto nie będzie mógł wjechać do Strefy Czystego Transportu?

Strefa Czystego Transportu zakłada objęcie zakazem wjazdu dla pojazdów diesla starszych niż 18 lat i pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat.

Osoby zamieszkałe wewnątrz tego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które w 2023 roku ukończą 70 lat), o ile już przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami swoich pojazdów. Oznacza to, że osoby powyżej 70. roku życia, po spełnieniu określonych warunków, będą zwolnione bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach SCT.

Czytaj też: Nie będzie wieżowca obok zabytkowego cmentarza? Radni zablokowali inwestycję

Źródło:

RDC

Autor:

Przemysław Paczkowski/PL