Wiadomości
Udostępnij:
Zmiany w ruchu przy CH Arkadia na granicy Śródmieścia i Żoliborza. Ruszył remont torowiska
-
22.03.2025 09:13
-
Aktualizacja: 11:49 22.03.2025
Dziś rozpoczęły się prace przy wymianie torowiska na wiadukcie al. Jana Pawła II nad linią kolejową w Warszawie. To oznacza, że nie można już tramwajem dojechać do CH Arkadia. Nie kursują tramwaje linii 28, inne zmieniły swoje trasy. Ostatni remont był tam ponad 20 lat temu. Prace potrwają do 25 maja.
Ruszył zapowiadany remont torowiska przy Centrum Handlowym Arkadia – chodzi o wiadukt al. Jana Pawła II nad linią kolejową.
Pracami objęty został odcinek torowiska na wiadukcie przy CH Arkadia – między przystankami Rondo Radosława i Plac Grunwaldzki. W sumie to 1330 metrów toru pojedynczego.
To jeden z najbardziej obciążonych odcinków warszawskiej sieci tramwajowej: w szczycie, w ciągu godziny, przejeżdża nim 60 tramwajów w jednym kierunku. Ostatni remont torowisko przechodziło ponad 20 lat temu – dokładnie w 2002 r. Obecnie występują tu liczne ograniczenia prędkości (10–20 km/h na każdym z torów), co wpływa na komfort podróżowania i czas przejazdu.
Co zostanie zrobione?
Wyłączenie ruchu tramwajowego zaplanowane zostało w okresie od 22 marca do 25 maja. Prace będą wykonywane przede wszystkim przez Tramwaje Warszawskie i zostały tak ułożone, by przerwa w ruchu – z uwzględnieniem trwania procesów budowlanych i technologicznych – była jak najkrótsza.
Roboty zaczynają się od demontażu torów wraz z prefabrykowanymi płytami podbudowy – aż do konstrukcji wiaduktu. Wykonanie hydroizolacji obiektu i ułożenie nowych płyt prefabrykowanych to kolejne etapy prac. Następnie roboty obejmą montaż szyn i urządzeń wyrównawczych (dylatacji) oraz zalanie żywicami elementów infrastruktury.
Jakie utrudnienia?
Roboty wymuszą przerwę w kursowaniu tramwajów w ciągu al. Jana Pawła II i Popiełuszki na odcinku pomiędzy przystankami Metro Marymont i Rondo Radosława. Nie kursują tramwaje linii 28, a 16, 17, 22, 27 i 33 oraz 24 zmienią swoje trasy w obydwu kierunkach. Uruchomione zostały autobusowe linie zastępcze Z17 i Z33 oraz trzy tramwajowe linie uzupełniające 71, 73 i 78.
Wszystkie tramwaje linii 16 dojeżdżają do pętli Metro Marymont – z ulicy gen. Andersa nie skręcą w Stawki, tylko pojadą prosto do Mickiewicza i dalej Słowackiego. 17 zachowa relację PKP Służewiec – Winnica; tramwaje tej linii pojadą z al. Jana Pawła II ulicą Stawki, dalej Andersa, Mickiewicza, Słowackiego do Marymonckiej i swojej stałej trasy.
Tramwaje linii 22 nie kursują na Bielany, tylko kończą trasę na ulicy Skierniewickiej przy Wolskiej (przystanek Metro Płocka 57) – z Okopowej pojadą w al. Solidarności, Wolską i Skierniewicką; w przeciwnym kierunku, do Wiatracznej, rozpoczną trasę na Wolskiej, na przystanku Zajezdnia Wola.
Tramwaje linii 27 zostają skierowane na Dworzec Wschodni (dzięki czemu zastąpią na pewnym odcinku trasy linię 28) i na Pragę pojadą: od Ronda Zgrupowania AK „Radosław” przez ulicę Słomińskiego, Most Gdański, Starzyńskiego, Jagiellońską, Ratuszową do Targowej i Kijowskiej.
Na prawy brzeg Wisły kursują także tramwaje linii 33, podobną trasą, jaka obowiązuje dla 27; przy czym 33 ulicą Jagiellońską dojadą do pętli Ratuszowa-ZOO i to będzie koniec ich trasy.
Trasa tramwajów linii 24 została wydłużona na Bielany, do pętli Piaski.
Linie uzupełniające na Broniewskiego
Utrzymane zostanie kursowanie tramwajów na całej długości ul. Broniewskiego – do tymczasowego przystanku tramwajowego w rejonie pl. Grunwaldzkiego. Będzie to możliwe dzięki zabudowie tymczasowego rozjazdu nakładkowego.
Dwukierunkowe tramwaje zapewnią pasażerom dojazd z Broniewskiego w dwóch kierunkach – w stronę Bielan i pętli Metro Młociny, a także w stronę Bemowa i ulicy Powstańców Śląskich.
Trasa linii zastępczej 78 poprowadzi z Osiedla Górczewska ulicami Powstańców Śląskich, al. W. Reymonta do W. Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego (w sobotę 22 marca tramwaje linii 78 będą miały trasę prowadzącą do Metra Młociny ulicami Wólczyńską i T. Nocznickiego).
Od niedzieli na trasę wyjadą tramwaje linii 73 z Metra Młociny ulicami T. Nocznickiego, Wólczyńską do W. Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego.
Sieć połączeń szynowych uzupełni linia 71 o trasie: PKP Służewiec – Marynarska – Wołoska – al. Niepodległości – al. Jana Pawła II – Z. Słomińskiego – S. Starzyńskiego – Jagiellońska – Ratuszowa-ZOO. Do Ronda Zgrupowania AK „Radosław” i zatrzymujących się tam tramwajów i autobusów dowiozą pasażerów autobusy dwóch linii zastępczych – Z17, które będą jeździły od ulicy Słowackiego do Stawek (Metro Marymont – ks. Popiełuszki – al. Jana Pawła II) oraz Z33 od Włościańskiej do Ronda Zgrupowania AK „Radosław” (Włościańska – Broniewskiego – al. Jana Pawła II).
W sobotę 22 marca autobusy linii Z33 będą zaczynały kursy na pętli Chomiczówka. Autobusy Z33 w godzinach szczytu będą nim jeździły co ok. 4-6 minut.
Zmiany dla kierowców
W czasie prac wprowadzone zostały także ułatwienia dla zastępczej komunikacji autobusowej. Na ul. Broniewskiego – na odcinku od przejazdu za Elbląską do Matysiakówny – został wytyczony tymczasowy buspas dla autobusów jadących w kierunku centrum. Jego wprowadzenie wiąże się z czasowym usunięciem wysepek i azyli na środku ulicy, a także kilkudziesięciu miejsc parkingowych między Krasińskiego i Matysiakówny.
Na skrzyżowaniach z ulicami Braci Załuskich i Krasińskiego można skręcać tak jak dotychczas, ale na pierwszym z nich jest tymczasowa sygnalizacja świetlna.
Prace przy zmianie organizacji ruchu rozpoczęły się 18 marca, a nowe rozwiązania obowiązują od 20 marca. Ponadto, w dniu montażu rozjazdu nakładkowego zostanie wygrodzony jeden z pasów do placu Grunwaldzkiego.
Zmiany w organizacji ruchu zostały też wprowadzone na wiadukcie w ciągu al. Jana Pawła II. Na czas prac tramwajowych zajęte zostały przylegające pasy jezdni.
Od ronda „Radosława” do placu Grunwaldzkiego kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą ze stron. Zjeżdżający z wiaduktu „odzyskają” przed rondem „Radosława” trzeci pas, a na rondzie pojadą we wszystkich kierunkach, tak jak zawsze.
Przejezdny jest także trzeci, wydzielony pas do skrętu w ulicę Błońską. Podobnie jest na drugim końcu wiaduktu – tak jak obecnie są tam cztery pasy, w tym dwa do skrętu w Broniewskiego.
Czytaj też: To będzie rekordowy rok pod względem remontów tramwajowych w stolicy
Źródło:
Autor:
RDC /PA
Kategorie: