Lęk przed prawdą, czyli „Kto się boi Virginii Woolf?” w Teatrze Ochoty

  • 20.01.2023 09:54

  • Aktualizacja: 09:43 22.01.2023

Klasyka amerykańskiego dramatu na deskach Teatru Ochoty – premiera „Kto się boi Virginii Woolf?” w reżyserii Anny Skuratowicz. – To jest spektakl o lęku przed prawdą; o wypieraniu tej prawdy, o niekonfrontowaniu się z nią oraz o budowaniu konstrukcji, które pozwolą nam tych prawd unikać – mówi reżyserka.

Spektakl przedstawia Martę i Jerzego, którzy na wernisażu poznają młodego naukowca Mikołaja z żoną Mają. Bohaterowie postanawiają kontynuować spotkanie w mieszkaniu. Z pozoru serdeczne spotkanie towarzyskie zamienia się w ciąg „gier i zabaw”, a prowokacja goni prowokację.

Przedstawienie powstało na podstawie tekstu amerykańskiego dramatopisarza Edwarda Albee'go. 

Z kolei w scenografii zaprojektowanej przez Tomasza Brzezińskiego widać wyraźną inspirację malarstwem abstrakcyjnym Pieta Mondriana. „Intensywne barwy zostały zamknięte w geometryczne kształty i będą stanowiły pole towarzyskich potyczek pomiędzy bohaterami sztuki Albee'go” – napisano w zapowiedzi.

W przedstawieniu w postaci Marty i George'a oraz Nicka i Honey wcieli się Malwina Laska-Eichmann, Paweł Janyst, Irmina Liszkowska i Krzysztof Oleksyn. Twórcy spektaklu zastosowali niekonwencjonalne rozwiązanie. Kobieca część obsady przygotowuje podwójne role i każdego wieczoru aktorki będą występowały w innej konfiguracji.

Dramat amerykański na polskich scenach

Tekst amerykańskiego dramatopisarza doczekał się wielu inscenizacji na światowych scenach oraz pamiętnej ekranizacji. Adaptację filmową na podstawie scenariusza Ernesta Lehmana nakręcił w 1966 r. Mike Nichols. Na wielkim ekranie w rolach głównych wystąpili: Richard Burton, Elizabeth Taylor, Georg Segal i Sandy Dennis.

Autorem przekładu jest Jacek Poniedziałek. Premiera 21 stycznia o godz. 19:00 w Teatrze Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich. Kolejne przedstawienia 22–24 stycznia.

Czytaj też: Propozycje na luty w Polskiej Operze Królewskiej [SPRAWDŹ]

Źródło:

RDC/PAP

Autor:

Przemysław Paczkowski/PA