Polak potrafi

Polak potrafi: 20. rocznica śmierci Krzysztofa Kieślowskiego cz. I

  • Cezary Polak

  • 11.03.2016
  • 10 min 57 s

Krótki opis odcinka

- To, co mnie najbardziej w nim wzruszało, to ta jego niezwykła uwaga na drugiego człowieka - wspominała w programie "Polak potrafi" Maja Komorowska, aktorka. W niedzielę, 13 marca, mija 20. rocznica śmierci Krzysztofa Kieślowskiego - polskiego reżysera i scenarzysty filmowego. Jak wspomina go Krzysztof Wierzbicki, dokumentalista, autor filmów o reżyserze, "Krzysztof mówił do ludzi ich językiem". - Mówił prosto i nie wdawał się w skomplikowane zabiegi lingwistyczne czy filozoficzne. Mówił tak, jak robi się to na co dzień. To było cechą jego języka - czy miał spotkanie z publicznością, czy wywiad dla gazety, czy zagranicznych mediów, to zawsze mówił prosto i używał kolokwialnych słów, np. "gadałem", a nie "mówiłem" - mówi Wierzbicki. Fenomen Kieślowskiego Maria Pakulnis, aktorka, podkreśla, że filmy Kieślowskiego zawsze "były przyjmowane jako absolutnie uniwersalna historia". - Pamiętajmy, że jego filmy są do dzisiaj kultowe we wszystkich szkołach filmowych. Studenci i wielcy filmowcy na całym świecie wiedzą, kim jest Krzysztof Kieślowski. To o czymś mówi - zaznacza aktorka. - Jego filmy, szczególnie te pierwsze, które robił jeszcze w Polsce, miały pewną aktualną, polityczną wymowę (...). Te filmy były na tyle uniwersalne, że jak odrzuciło się publicystyczną otoczkę, która dotyczyła danej chwili, to zostawała opowieść o człowieku - uzupełnia Wierzbicki. Mistrz Kieślowski Maja Komorowska, aktorka grająca Irenę w "Dekalogu I" Krzysztofa Kieślowskiego, wspomina, że miała udział w tworzeniu filmu. - Krzysztof przyszedł do mnie do domu i zadał pytanie, czy Bóg istnieje i jakbym wytłumaczyła to dziecku (...). Powiedziałam, że można zrobić to przez uczucia i miłość (...). Nie zapytał, czy ja wierzę w Boga, ale jak bym wytłumaczyła to dziecku - i zawsze będę to pamiętać. Tej sceny by nie było, gdyba nie nasza rozmowa przy stole - opowiada aktorka. Podkreśla, że zawsze dobrze czuła się w towarzystwie reżysera. - On tak patrzył, jakby przenikał. Wydaje mi się, że byłoby trudno powiedzieć mu nieprawdę. Miał takie zaufanie i do ludzi, i do aktorów, z którymi pracował. Nie wymyślał sam, tylko przyszedł i rozmawiał (...). To, co mnie najbardziej wzruszało w Krzysztofie, to ta jego niezwykła uwaga na drugiego człowieka - opowiada Komorowska. - On był jedyny w swoim rodzaju. Był człowiekiem w każdym wymiarze - mądrym, wrażliwym, czułym, dobrym. Jak patrzyło się na niego, mówię to z pozycji dwudziestoparoletniej dziewczyny, to był dla mnie absolutnym wzorem, mistrzem - podkreśla Pakulnis. Krzysztof Kieślowski zmarł 13 marca 1996 roku. Został pochowany na warszawskim cmentarzu na Powązkach.  

Opis odcinka

- To, co mnie najbardziej w nim wzruszało, to ta jego niezwykła uwaga na drugiego człowieka - wspominała w programie "Polak potrafi" Maja Komorowska, aktorka.

W niedzielę, 13 marca, mija 20. rocznica śmierci Krzysztofa Kieślowskiego - polskiego reżysera i scenarzysty filmowego. Jak wspomina go Krzysztof Wierzbicki, dokumentalista, autor filmów o reżyserze, "Krzysztof mówił do ludzi ich językiem".

- Mówił prosto i nie wdawał się w skomplikowane zabiegi lingwistyczne czy filozoficzne. Mówił tak, jak robi się to na co dzień. To było cechą jego języka - czy miał spotkanie z publicznością, czy wywiad dla gazety, czy zagranicznych mediów, to zawsze mówił prosto i używał kolokwialnych słów, np. "gadałem", a nie "mówiłem" - mówi Wierzbicki.

Fenomen Kieślowskiego

Maria Pakulnis, aktorka, podkreśla, że filmy Kieślowskiego zawsze "były przyjmowane jako absolutnie uniwersalna historia".

- Pamiętajmy, że jego filmy są do dzisiaj kultowe we wszystkich szkołach filmowych. Studenci i wielcy filmowcy na całym świecie wiedzą, kim jest Krzysztof Kieślowski. To o czymś mówi - zaznacza aktorka.

- Jego filmy, szczególnie te pierwsze, które robił jeszcze w Polsce, miały pewną aktualną, polityczną wymowę (...). Te filmy były na tyle uniwersalne, że jak odrzuciło się publicystyczną otoczkę, która dotyczyła danej chwili, to zostawała opowieść o człowieku - uzupełnia Wierzbicki.

Mistrz Kieślowski

Maja Komorowska, aktorka grająca Irenę w "Dekalogu I" Krzysztofa Kieślowskiego, wspomina, że miała udział w tworzeniu filmu.

- Krzysztof przyszedł do mnie do domu i zadał pytanie, czy Bóg istnieje i jakbym wytłumaczyła to dziecku (...). Powiedziałam, że można zrobić to przez uczucia i miłość (...). Nie zapytał, czy ja wierzę w Boga, ale jak bym wytłumaczyła to dziecku - i zawsze będę to pamiętać. Tej sceny by nie było, gdyba nie nasza rozmowa przy stole - opowiada aktorka.

Podkreśla, że zawsze dobrze czuła się w towarzystwie reżysera. - On tak patrzył, jakby przenikał. Wydaje mi się, że byłoby trudno powiedzieć mu nieprawdę. Miał takie zaufanie i do ludzi, i do aktorów, z którymi pracował. Nie wymyślał sam, tylko przyszedł i rozmawiał (...). To, co mnie najbardziej wzruszało w Krzysztofie, to ta jego niezwykła uwaga na drugiego człowieka - opowiada Komorowska.

- On był jedyny w swoim rodzaju. Był człowiekiem w każdym wymiarze - mądrym, wrażliwym, czułym, dobrym. Jak patrzyło się na niego, mówię to z pozycji dwudziestoparoletniej dziewczyny, to był dla mnie absolutnym wzorem, mistrzem - podkreśla Pakulnis. Krzysztof Kieślowski zmarł 13 marca 1996 roku. Został pochowany na warszawskim cmentarzu na Powązkach.  

Kategorie:

OGÓLNY OPIS PODCASTU

Polak potrafi

Zapraszamy do audycji ludzi, którzy mieli odwagę, inwencję i upór działać inaczej niż dyktowała im tradycja i otoczenie. Są wśród nich zarówno postaci z pierwszych stron gazet, jaki i zwykli Nowakowie i Kowalscy, którzy robią rzeczy niezwykłe i nie są szerzej znani poza swoim środowiskiem. Punktem wyjścia rozmów najczęściej bywają aktualne wydarzenia i problemy, ale prowadzący chętnie zagłębia się też w przeszłość.

Odcinki podcastu (1579)

  • O warszawskich szkołach i pejzażu z pięciolatką

    • 25.04.2025

    • 18 min 37 s

  • „Nie(pełno)sprawne miasta”

    • 25.04.2025

    • 21 min 16 s

  • „Pani Anka Nehrebecka w rozmowie z Katarzyną Ostrowską”

    • 25.04.2025

    • 22 min 17 s

  • „Nowe wyrazy. Konteksty wizualne współczesnych książek poetyckich”

    • 25.04.2025

    • 14 min 23 s

  • Czytanie performatywne „Requiem”

    • 18.04.2025

    • 15 min 14 s

  • „Fala. Rok 1984 i polski postpunk”

    • 18.04.2025

    • 26 min 51 s

  • Zaproszenie do Kina Iluzjon

    • 18.04.2025

    • 14 min 47 s

  • Historia pisanek i Muzeum Pisanek

    • 18.04.2025

    • 12 min 03 s

  • „Fasadowy pałac, fasadowy plac”

    • 11.04.2025

    • 14 min 19 s

  • „Znaleźne. Przeszłość i przyszłość Kamionka” w Muzeum Warszawskiej Pragi i towarzysząca wystawie książka Kamionek

    • 11.04.2025

    • 20 min 31 s

1
2
3
...
156
157
158