Kto wykona prace przedprojektowe IV linii metra? Jest trzech chętnych

  • 08.05.2024 07:58

  • Aktualizacja: 08:56 08.05.2024

Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu na „Prace przedprojektowe dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie”. Wpłynęły trzy oferty. Teraz komisja przetargowa rozpocznie ich analizę, w tym poprawność złożenia ofert. Nowa linia ma planowo połączyć Białołękę, Marymont, rondo Daszyńskiego, Ochotę, Ursynów i Wilanów.

Trzy firmy są zainteresowane przygotowaniem prac przedprojektowych dla IV linii metra. Metro Warszawskie otworzyło oferty w przetargu.

Nowa linia ma planowo połączyć Białołękę, Marymont, rondo Daszyńskiego, Ochotę, Ursynów i Wilanów. Prace obejmą zlokalizowanie stacji, przeprowadzenie analiz automatycznego prowadzenia pociągów, lokalizacji dyspozytorni czy podział na odcinki realizacyjne.

Oferty miedzą się w cenach od 52,177 mln do 54,170 mln zł. Zakładany budżet to niecałe 551 mln zł.

Realizacja ma potrwać 38 miesięcy. Ich następstwem będzie stworzenie projektu, a dalej budowy nowej linii.

Metro bez maszynistów?

Zadaniem wybranego w postępowaniu projektanta będzie wykonanie m.in.: opracowania stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej; projektu koncepcyjnego – raportu wstępnego i końcowego.

Realizując zamówienie firma projektowa dokona analizy trasy IV linii metra, która obejmie lokalizację obiektów – usytuowanie w terenie, potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające szczególnego potraktowania, przy uwzględnieniu istniejących obiektów budowlanych i budynków, istniejącej infrastruktury oraz naturalnych przeszkód.

Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytanie, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych. Ważne będzie również wykorzystanie rozwiązań proekologicznych – m.in. związanych z zaopatrywaniem w energię i ciepło oraz wykorzystanie wód opadowych.

Najdłuższa linia metra w stolicy

Według przyjętych założeń linia M4 będzie dłuższa od dotychczasowych linii M1 i M2 – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje – w tym dwie wspólne z M2 i M3. Osiem stacji ma być wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach odcinka ma powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.

Zadaniem wybranego w postępowaniu projektanta będzie wykonanie m.in.: opracowania stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą; dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej; projektu koncepcyjnego – raportu wstępnego i końcowego.

Czytaj też: Warszawiacy zapłacą mniej za wywóz śmieci, ale tylko czasowo

Źródło:

Mat.pras./RDC

Autor:

RDC /DJ