Wiadomości
Posłuchaj z regionu
Opis odcinka
Jak firmy hazardowe chronią graczy przed uzależnieniem od hazardu? Na ile te działania są skuteczne? I jak na nie reagują osoby odwiedzające kasyna i zakłady bukmacherskie, czyli gracze? Na te i inne pytania odpowiadamy w rozmowie z Beatą Lechowicz z Casino Poland oraz Mariuszem Rzeczkowskim z Zakładów Bukmacherskich TOTOLOTEK S.A. w audycji z cyklu TO TEŻ UZALEŻNIA?
Początek XXI wieku może przejść do historii, jako moment przełomowy w humanizacji polskiego przemysłu hazardowego. Nigdy wcześniej bowiem w Polsce nie było tyle inicjatyw – zarówno ze strony państwa, jak i właścicieli firm hazardowych – mających na celu ochronę gracza przed uzależnieniem od hazardu. Od 2009 roku w Polsce wdrażany jest program o nazwie Odpowiedzialna Gra - zbiór zasad jakimi kieruje się firma oferująca gry losowe za pieniądze, po to by przeciwdziałać uzależnieniu od hazardu wśród swoich klientów. Należy do nich m.in. edukowanie klientów na temat tego co to jest uzależnienie od hazardu oraz informowanie, gdzie mogą znaleźć pomoc.
Pionierem we wdrażaniu Odpowiedzialnej Gry był Totalizator Sportowy (zobowiązany do wdrożenia tych działań Ustawą). Wśród firm prywatnych wysunęli się na czoło dwaj zdecydowani liderzy - Casinos Poland i Zakłady bukmacherskie Totolotek S.A. –wszelkie działania jakie podejmowali przez pierwsze lata wynikały z ich dobrej woli (prawo nie zobowiązywało ich do wdrażania Odpowiedzialnej Gry).
Casinos Poland trzykrotnie szkoliło kadrę kierowniczą oraz kierowników kasyn z zakresu odpowiedzialnej gry – w sumie ponad 100 osób - oraz opracowało i rozkolportowało wśród graczy ulotkę edukacyjną. Zachęca w niej swoich klientów do refleksji nad sposobem uprawiania przez nich gier, podaje informacje o tym, gdzie można zasięgnąć pomocy, podsuwa test, który w kilku krótkich pytaniach wstępnie pomaga ocenić czy dana osoba ma problem z uzależnieniem.
Zakłady bukmacherskie Totolotek S.A. – od lat, lider Odpowiedzialnej Gry wśród firm bukmacherskich – nie tylko przeszkolił kadrę kierowniczą oraz osoby odpowiadające za reklamę, komunikację, ale i za sprzedaż (2014 rok: 225 osób; 2015 rok: 277 osób; 2016 rok: 383 osób; 2017 rok: 550 osób). Do tego – opracował ulotkę dla graczy (z testem sprawdzającym poziom uzależnienia oraz adresami pomocowymi: telefon zaufania oraz strona www.uzaleznieniabehawioralne.pl), a także zrealizował badania wśród graczy.
O tym, jak w praktyce realizowana jest polityka Odpowiedzialnej Gry w Polsce opowiadali Beata Lechowicz z Casino Poland oraz Mariusz Rzeczkowski z Totolotek S.A. Zakłady Bukmacherskie w audycji TO TEŻ UZALEŻNIA?.
OGÓLNY OPIS PODCASTU
To też uzależnia?
Odcinki podcastu (20)
-
Wieczór RDC: to też uzależnia?
O patologicznym hazardzie oraz o tym, w jaki sposób łączy się on z bezdomnością opowiedzieli dr Justyna Klingemann i dr Łukasz Wieczorek.-
05.07.2018
-
29 min 58 s
-
-
Wieczór RDC: to też uzależnia?
O patologicznym zbieractwie rozmawiali Robert Łuchniak, Maja Ruszpel oraz lekarz psychiatra Anna Kania-Żak.-
28.06.2018
-
29 min 50 s
-
-
Wieczór RDC: to też uzależnia?
O tym dlaczego seksoholizm częściej dotyka mężczyzn, jaki wpływa ma na to pornografia i czy Polacy wstydzą się zgłaszać na terapię opowiedział psychoterapeuta Damian Zdrada.-
21.06.2018
-
29 min 36 s
-
-
Wieczór RDC: To też uzależnia?
Maja Ruszpel, z Fundacji Inspiratornia, Ewa Duda (telefonicznie) i Karolina Van Laere z Fundacji Poza Schematami podsumowały konferencję dot. profilaktyki nowoczesnych technologii zakończonej 14 czerwca.-
14.06.2018
-
30 min 08 s
-
-
Wieczór RDC: To też uzależnia?
Gościem audycji był lekarz Roman Wojnar, z którym porozmawialiśmy o terapii uzależnień behawioralnych, czyli od czynności. Kto chce się leczyć i jaki rodzaj uzależnień dominuje? Program prowadzili Robert Łuchniak i Maja Ruszpel z Fundacji Inspiratornia.-
07.06.2018
-
29 min 44 s
-
-
Wieczór RDC: To też uzależnia?
Zakupoholizm to kobiece uzależnienie? Na to pytanie odpowiedziała Małgorzata Słowik.-
31.05.2018
-
29 min 50 s
-
-
Wieczór RDC: to też uzależnia?
O uzależnieniach od gier online opowiedziała dr Magdalena Rowicka z Akademii Pedagogiki Specjalnej.-
24.05.2018
-
29 min 55 s
-
-
Wieczór RDC: to też uzależnia?
O marzeniach i nadziejach jakie polscy seniorzy pokładają w hazardzie opowiedziała dr Bernadetta Lelonek-Kuleta.-
17.05.2018
-
29 min 41 s
-
-
Wieczór RDC: to też uzależnia?
O pracoholiźmie opowiadała psycholog, dr Diana Malinowska.-
10.05.2018
-
30 min 02 s
-
-
Wieczór RDC: to też uzależnia?
Aż 2 procent polskich uczniów w wieku od 14 do 17 roku zostało zaklasyfikowanych, jako osoby, które w sposób zaburzony korzystają z gier internetowych – mówią wyniki badań EU NET ADB, finansowanego przez Komisję Europejską. Był to jeden z wyższych odsetków na tle takich krajów jak Niemcy, Rumunia, Grecja, Holandia, Islandia, Hiszpania – mówi dr Martyna Kotyśko w audycji „TO TEŻ UZALEŻNIA?” Szczególnie niebezpieczne (jako potencjalnie najbardziej uzależniające) są gry Massively Multiplayer Online Role-Playing Game. Ich cechą jest to, że dzieją się online, w czasie rzeczywistym gdzie duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie równolegle. Gracz wciela się w postać i kieruje jej działaniami. Taka gra pochłania gracza zarówno, jako gra akcji, jak i stymuluje dźwiękiem, obrazem, nieprzewidywalnością rozwoju. - Większość badanych przez nas uczniów deklarowała, że częściej gra w gry on-line (66%). Takie gry same w sobie bardzo angażują – poprzez intensywność bodźców, rozmaitość możliwości podejmowania działań. Ale warto podkreślić, że gry mogą także pełnić funkcję kompensacyjną – mówi dr Kotyśko. – Może tak się stać w sytuacji, kiedy dane dziecko ma np. niski poziom kompetencji społecznych, nie odnajduje się w grupie rówieśników i w świecie rzeczywistym. Wówczas formą zastępczą budowania relacji czy wręcz alternatywną wersją życia może stać się świat wirtualny. To właśnie tam, poprzez to, że dobrze gramy, możemy być osobą społecznie akceptowaną i pożądaną. Jednocześnie, nie jesteśmy oceniani za to jak wyglądamy czy kim jesteśmy, ale jaką funkcję pełnimy w grze. I to jest poważny problem. Dr Martyna Kotyśko we współpracy z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego realizuje na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii badania wśród polskiej młodzieży poświęcone zaburzeniu korzystania z gier internetowych. Projekt finansowany ze środków Funduszu Rozwiazywania Problemów Hazardowych rozpoczął się w lipcu 2017 i potrwa do końca 2018 roku. Jest podzielony na trzy etapy, a każdy z nich służy gromadzeniu innego typu informacji od uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w dwóch województwach: kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim. Co wynika z pierwszego, zamkniętego już, etapu tych badań? Przede wszystkim to, że gry wśród młodzieży są bardzo popularne. Uczniowie pytani o to czy znają osoby, które nie korzystają z gier, najczęściej twierdzili, że… nie jest możliwe by ktoś nie grał, a jeśli tak jest, to zdaniem dzieci przyczyną jest brak odpowiedniego sprzętu żeby grać. Jednocześnie, co budujące, uczniowie są w stanie wymienić różne objawy zaburzeń korzystania z gier internetowych oraz ich konsekwencje. Mają świadomość, że niektóre osoby w ich otoczeniu mogą mieć problem z graniem – same przytaczają ich zachowania oraz skutki grania. Na koniec warto zadać pytanie: dlaczego jedne dzieci grają problemowo, a inne nie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Same dzieci wskazywały, że główną przyczyną podejmowania przez nie gry, jest… nuda lub szukanie rozrywki. Warto zatem podkreślić, że gry online stają się podstawową formą spędzania czasu wówczas, gdy dziecko nie ma możliwości realizacji innych aktywności – pójścia na basen czy wyjścia na boisko – a jednym z działań profilaktycznych byłoby racjonalne zapełnienie dziecku dnia różnorodnymi formami spędzania czasu.-
03.05.2018
-
29 min 53 s
-